Trainen op hartslag, wat voelt dat traag

Wow wat is die training langzaam zeg was mijn eerste reactie na de eerste training op hartslag. Een long run op hartslag zone 2 voelt super traag aan en ik ging toch even twijfelen of dit nu wel goed zou zijn.

Mijn nieuwe schema is een hartslag schema die ik gekozen heb in Garmin connect. Eerder deed ik de trainingen van Runkeeper en hoewel je daar ook hartslag trainingen hebt waren de runkeeper trainingen altijd gebaseerd op een bepaalde tempo, die ik overigens ook altijd naast me neer legde omdat ze zo traag voelden.

Train slow, race hard

Nu al weer een kleine maand verder in het schema zie ik dat ik een stuk sneller loop als in het begin. Vandaag had ik een Hill training met 3 keer 8 minuten in Zone 4 afgewisseld met 2 minuten herstel. Ik liep in deze training mijn snelste kilometer met 5:05 min/km. Super blij mee dat er zoveel progressie in mijn lopen zit.

Train slow, race hard zeggen ze wel en ik zie steeds meer de voordelen hiervan in en weet nu dat de slow runs niet er voor zorgen dat je langzamer gaat lopen maar met een uitgekiende training van duurloop en interval je juist op een verantwoorde manier steeds verder en langer kunt gaan lopen.

Rustige opbouw, minder blessures

Toen ik het schema zag twijfelde ik heel erg omdat er maar liefst vijf dagen werdt getraind. Ik ben begonnen met 3 dagen trainen en vond het al heel wat dat ik een 10 kilometer schema ging lopen van vier dagen en het leverde me toch nog wel wat kort durende blessures op.

Vijf dagen per week, zou dat niet te veel van het goede zijn? Juist ook omdat ik nog geen jaar aan het hardlopen ben. Maar juist deze manier van trainen op hartslag met drie trainingen in zone 2 zorgt er voor dat je je kilometers opbouwt zonder dat je lichaam overbelast wordt.

Ik zie nu in dat ik met het trainen op schema’s op tempo en die tempo’s op gevoel lopen juist overtrain door dat je gewoon regelmatig te hard loopt.

Rustig opbouwen, rustig je longruns lopen en tussen door die heerlijke snelle interval en zware heuvel trainingen die afwisseling en vele kilometers per week maakt lopen op hartslag voor mij favoriet.

Train slow, Race hard!

Ps, ik ben heel erg benieuwd hoe jij traint. Is jouw schema op hartslag of train je op tempo? Wat zijn jouw ervaringen?

Geen reacties